Geplaatst op 21 mei 2018

Na de wekelijkse yogales voel je de ruimte in je lichaam en de rust in je hoofd. Na de les zie ik vaak dat een aantal cursisten snel op de fiets of in de auto stappen, op weg naar de hectiek van de dag. Het resultaat van de yogales is gauw vergeten, wat natuurlijk heel jammer is.  Wil je  yoga meer  integreren in je dagelijks leven raad ik je aan om dagelijks een aantal minuten (5-10) yogahoudingen te doen, gecombineerd met een ademtechniek. Deze oefenen we tijdens de les.

Denk je dat je geen tijd hebt? Doe dan yoga tijdens je dagelijkse bezigheden. Heb je een drukke vergadering of heb je een presentatie voor een groep?…adem eens een poosje rustig naar je buik en ervaar het verschil. Sta je bij de kassa?….let eens op je houding en oefen de tandasana (de rechtop staande houding)? Sta je in de file en voel je ergernis?…oefen compassie, iedereen in de file heeft dezelfde drukke dag gehad en iedereen wil naar huis. Dit zijn enkele voorbeelden om yoga te beoefenen zonder dat het je tijd kost.

Ik zal iedere week een yoga-asana, ademtechniek of deugd centraal zetten die je dagelijks zou kunnen doen. Observeer wat dit met je doet, zonder oordeel. Je zult merken dat je de ene dag de houding doet met enige weerstand, het gevoel hebben dat je dit moet doen. Doorzie dit en lach een beetje om jezelf. Een andere dag merk je dat je in totale rust en overgave aan het oefenen bent.

Hoe je ook bezig bent….weet dat het goed is zoals het op dit moment is, het is namelijk gewoon zoals het op dit moment is.

Deze week heb ik de Vrksasana (boomhouding) en de Nadi Sodhana (wisselende neusademhaling) uitgewerkt:

nadi sodhana en de boomhouding.pdf